XC, DH, Enduro – vad är vad?

Cyklist. Så enkelt men ändå så komplicerat. Den gemensamma nämnaren – man cyklar.

Men inom cykling finns flera discipliner och vidare underkategorier. Det är ofta förvirrande vad som är vad så nedan tänkte jag reda ut i alla fall en liten del, en del inom mountaibike, avgränsat till stigcykling.

Den största kategorin inom MTB är XCO – Cross Country Olympic. Man tävlar på en varvbana som är någon stans kring 6km lång. Tävlingstiden är det viktiga och avgör antal varv och är i sin tur varierande utifrån tävlingsklass och grad på tävlingen. Det finns alltså riktlinjer som säger ungefär hur lång tid segraren ska vara på banan och antal varv uppskattas utifrån riktlinjerna. Man startar i masstart där ranking ofta avgör vilka som startar längst fram. Flera klasser kan vara på banan samtidigt men i största mån klasser som påverkar varandra minimalt. Banan består av både uppförs- och nedförsbackar samt är ofta ganska teknisk. Vid riktigt svåra partier finns oftast B-spår som är lite enklare men lite längre.
Länk: En av mina starter i XCO 2015.

Lokal XCO utanför Göteborg. Foto: Sara Rönnberg

XCM – Cross Country Maraton kallas i dagligt tal för långlopp. Det är en längre bana, ofta 6-10 mil i en eller flera loopar. Det är ofta en hel del grusväg eller bredare skogsväg med inslag av asfalt och stig och ibland mer tekniska partier. Terrängen varierar, vissa lopp är i stort sett helt platta medan andra är riktigt kuperade, vanligt är att börja med en rejäl backe så att startfältet sprids ut. Cykelvasan är ett exempel på ett lättcyklat långlopp (min uppfattning utifrån hörsägen, har själv aldrig cyklat det men har dock vandrat hela leden och åkt vasaloppet på skidor). Man startar i masstart där ranking avgör vilka som startar längst fram och det bildas sedan klungor längs banan. Klasserna startar vanligtvis med några minuters mellanrum och är alltså på banan samtidigt.
Länk: Mitt bästa tävlingsminne, Billingeracet 2015.

Billingeracet 2015. Foto: Christian Einarsson

I DH – Downhill åker man lift upp för backen och cyklar ner. Man har en cykel med dubbelkronad framgaffel och riktigt mycket slag i både fram- och bakdämpare. Vid tävling kör man en backe. Man kör ev ett kvalåk för att avgöra startordningen och sen ett tävlingsåk och det är tiden på tävlingsåket som räknas. Banan är teknisk och intensiv och innehåller många svårigheter. Cyklisterna kommer upp i riktigt höga hastigheter och man startar en i taget.
(Jag har själv aldrig varken tävlat eller tränat DH utan endast cyklat DH-spår i Bike Parks.
)

Enduro är en relativt ny tävlingsform i Sverige. Man kör en längre bana bestående av transportsträckor respektive specialsträckor. Transportsträckorna är precis som det låter bara transport. I internationella sammanhang har man oftast en maxtid på sig att transportera sig mellan sträckorna och om man överskrider den får man någon form av strafftid. I Sverige brukar det dock inte vara någon maxtid. Det är på specialsträckorna det händer. En bana består vanligtvis av 5-8 specialsträckor av olika karaktär. De kan vara branta, intensiva och svåra som en DH-bana men också ha platta och stökiga tramppartier, men en grundregel är att de ska vara minst 80% nedför. Det är den sammanlagda tiden på specialsträckorna som är viktig. I Sverige släpps ofta bansträckningen en dag innan tävlingen så de flesta har bara kört igenom banan en gång innan. I Sverige har det blivit vanligt att köra enduro i Bikeparks och att på vissa transportsträckor utnyttja liftsystemet. Det brukar också betyda att man oftare kommer tillbaka till tävlingscentret och det blir mer publikvänligt än när det är en längre bana. Dock faller, i min mening, konceptet lite med att man ska lägga energi på att cykla mellan specialsträckorna om man kan vila i en lift i stället.
Länk: Min enduropremiär och Inför min enduropremiär.

Karta Canyon Enduro Sprint 2015 med blå specialsträckor och vita transportsträckor.

Givetvis finns det fler kategorier av cykling men det tar vi kanske en annan gång. Hoppas att det här kan reda ut några frågetecken för någon!

 

(Visited 75 times)

Lämna en kommentar