Träning och vardag med småbarn

Det där med att få ihop träning och vardag – vilken skillnad det blev när man fick barn!

Förut kom vi hem från jobbet, slängde i oss en smörgås och stack ut med varsin cykel på varsitt håll, nästan varje dag. Sen kom vi tillbaka hem, duschade, käkade, kanske hann sitta i soffan några minuter innan läggdags.

Nu är det en helt annan sak. Dels kan bara den ena träna åt gången. Dels vill så klart den andra också få åtminstone en stund över de dagar det går. Allra helst ska det klämmas in både dubbla träningspass och dubbel tid för annat. Och även när bebisen sover så måste ju en av oss ha ”jour” ifall hon vaknar, då kan inte den ena vara ute och den andra sitta på trainern alldeles genomsvett och med hög puls – det funkar liksom inte så bra att natta om när man är blöt och salt och andas häftigt!

Så, hur får man det att fungera då?

  1. Inse att det inte finns lika mycket tid, acceptera det och gör det bästa av situationen.
  2. Effektivisera, prioritera och planera.

Effektivisera

  • Jag passar på att promenera till affären när bebisen ska sova. Blir i och för sig småhandling (mer än 5kg varor ångrar jag alltid halvvägs upp för backen på vägen hem) men får till en bra barnvagnspromenad med tung vikt OCH uppförsbacke på vägen hem! – Vardagsmotion!
  • Cyklar eller promenerar överallt det går! – Till möten – Till vänner – Till affären!
  • Cykelpendlar! Det sparar in på pengar, oanvändbar tid i bil, miljön! Och så är dagens träningspass fixat! Och har man för ”kort” sträcka till jobbet – ta en omväg hem, som Henrik Öijer gjorde häromveckan! Man måste ju dock inte köra riktigt så långt! Jag försöker göra det emellanåt. Eller utnyttja tiden som uppvärmning och kör ett styrkepass direkt efter. Och det viktigaste tycker jag – det ger en stund av egentid fylld med endorfiner!
  • Tar med dottern i duschen efter träningspasset – hon älskar att duscha och jag sparar in tiden att bada henne! (Här behövs dock viss assistans när hon är färdigduschad om man själv vill tvätta håret.)
  • Tvättmaskin med tidsinställning och inbyggd torktumlare – Guld värd! Slänger in tvätt som ska tumlas på kvällen, tidsinställer till morgonen inklusive torkning. På eftermiddagen är maskinen redo för en ny tvätt och en omgång är redo att packas in i garderoben! Alternat ställer in tiden så att tvätten är klar precis när jag kommer hem och kan hänga upp den. Med en bra rutin går det supersnabbt att fixa med, något som annars kan plocka en hel del onödig tid!
  • Cykla/spring med barnet – såklart! Perfekt sätt att få till ett långpass om man har ett barn som sover länge, eller kanske ett intervallpass ute om man som jag har ett barn som oftast sover max en timme på dagen.

Prioritera

  • Vi tittar inte särskilt mycket på tv på kvällarna. Oftast GMBNs Dirt Shed Show på fredagkvällar och några youtube klipp någon gång på vardagkvällarna. Nu betar jag i och för sig av serie efter serie i bakgrunden på dagarna när jag är föräldraledig, men på kvällarna blir det inte särskilt mycket. I stället sitter någon av oss på trainern eller är ute och cyklar eller fixar med något annat som behöver göras.
  • Tiden med barnet. Ena dagen prioriterar jag ett bra träningspass och nästa att umgås med dottern. Jag tror att det är bra för oss båda, att hellre få riktig kvalitetstid en dag än en korta stunder med en stressad mamma två dagar. Och än så länge är vi ju hemma halva veckan så då hinns det ju med både kvalitetstid och träning!
  • Helgerna. Det kanske är värt att offra en sovmorgon för att båda ska hinna cykla ute i dagsljus?

Planera

  • Lägg upp dagen utifrån hur du utnyttjar den bäst. Själv är jag mer morgon- än kvällspigg så när jag jobbar går jag upp tidigt, innan 04.30, och kommer således hem från jobbet tidigt också. Då finns det tid för oss båda att träna eller hinna fixa med måsten. Jonas däremot är mer kvällspigg så han gör lite tvärt om (fast han går fortfarande upp ganska tidigt) men å andra sidan får han då egentid på kvällarna och kan meka cykel i lugn och ro medan jag och Alva sover. Men en bra plan är ett måste, att vara medveten om vilken tid man har att fördela på alla måsten och viljor.
  • Se till att planera matintaget utifrån dagens plan. Om jag till exempel äter en macka en timme innan Jonas kommer hem från jobbet så kan jag vara redo att sätta mig direkt på trainern när han kommer hem och sen kan vi äta tillsammans efteråt, då finns det dessutom gott om tid för Jonas att träna senare på kvällen och ändå få en stund över.

Vissa dagar fungerar det jättebra, andra mindre bra och vissa dagar blir liksom inte alls som tänkt. Men det får vara okej ändå och jag är liksom ändå nöjd att jag får till det så bra som jag får!

(Visited 7 times)

Lämna en kommentar