Träningsvecka med sjuk dotter

Att få till träningen som planerat är inte lätt med en sjuk bebis hemma som hostar och sover dåligt! Natten till onsdag blev det ungefär en timmes sömn och de senaste två runt 4 timmar var. Jag hoppas på mer i natt!

Så i onsdags stannade jag hemma från jobbet och satt mest på soffan hela dagen. Igår hade jag en lång dag på jobbet och kom hem sent, åt och gick och la mig. Och idag tänkte jag gått hem tidigt men det har bara krånglat på jobbet hela dagen så blev kvar längre än planerat, handlade på vägen hem, lagade mat och ligger i sängen tillsammans med dottern nu och tänkte sova, kl 20… Är man trött så är man och har man dessutom planerat ihop en mtb tur imorgon bitti kl 8 så får man ju se till att orka upp i tid!

Men det har åtminstone blivit lite bra pendling! Igår kändes benen riktigt starka! Och idag var det riktigt mysig ”golden hour” på vägen hem!

En klapp på axeln till mig själv

Jag känner mig så himla nöjd med mig själv och hur bra jag kommit igång med träningen nu! Visst hade jag ambitioner om att verkligen träna inför årets tävlingssäsong men jag trodde helt ärligt inte att jag skulle få till så mycket tid på trainern!

I januari hade jag 27h på cykeln! Så mycket har det inte varit sen innan graviditeten, senast i augusti 2015 när vi bland annat var i Åre. Februari ser något sämre ut men så har jag missat en del cykelpendling de senaste veckorna.

Så jag har bestämt mig för att ge mig själv en belöning, en klapp på axeln och ett ”bra kört – nu växlar vi upp”! Så trots att jag köpte både ny jacka och hjälm i förra veckan och egentligen har gett mig själv shoppingförbud så tänker jag investera lite i mig själv och min hälsa! Tänker att vi lägger ordern ikväll så kommer presenten förmodligen i nästa vecka. 

Intervallendorfiner!

Enminutsintervaller var det ju idag. Jobbiga filurer de där enminutarna! Kände mig ganska trött i första setet, hade svårt att komma upp i mål-watten men körde på så gott jag kunde. I andra setet kändes de första intervallerna betydligt lättare men mot slutet var det bra segt! Undrade om jag skulle fixa det sista setet eller behöva se mig besegrad än en gång? Men rackarns, det gick riktigt bra och sista setet blev nog det bästa! 


Igår stod det ju löpning på schemat. Dottern har dock blivit sjuk och somnade på soffan. Trodde att hon som vanligt skulle sova max 30min så väntade ut henne men hon drog till med 2,5h! Så sen fanns det liksom inte tid. Men det känns okej ändå, speciellt efter dagens pass!

Tog en promenad med sjuklingen för att ta tillvara på sista soltimmen i eftermiddags!

Ska försöka sova nu, hög på intervallendorfiner!

Förra och kommande träningsveckan

Förra veckans träning blev inte alls som tänkt! Min plan var att åka en hel massa skidor, ett pass torsdag kväll, två på fredag och två på lördag. Det blev ju inte alls så. Ett pass i torsdags, utan fäste, en mysig tur med familjen i fredags och i lördags ännu en tur med familjen.


Alltså bara knappt tre pass och bara ganska korta på helt platt spår. En stor besvikelse samtidigt som båda passen med familjen var himla mysiga!

Den här veckan hoppas jag ska bli bättre sett till träning. Planen är att springa en runda med vagnen idag, ikväll är det styrelsemöte med cykelklubben så då finns det ingen tid att träna. 

Tisdag: 1 min Intervaller. 3 set med 5 x1 min.

Onsdag: Cykelpendling och styrka.

Torsdag: Aktiv vila med cykelpendling.

Fredag: Cykelpendling och ev over-under intervaller om benen känns okej.

Lördag/Söndag: Ett långpass på trainern och förhoppningsvis ett pass ute!

Minnen från 2016 – Åre

När vi hade vart i Järvsö i somras åkte vi direkt vidare till Åre. På schemat stod endurotävling för Jonas del och det innebar så klart lite mindre cykeltid för mig. Men jag fick till några pass. Bland annat en tur upp på berget längs transportvägar för att sen kunna ta ett spår ner. Bebisen passade dock på att bli hungrig och Jonas promenerade upp för backen med henne och mötte mig. Det blev således ett stop mitt i passet men en amningspaus med den utsikten var liksom väl värd hela klättringen upp, 5,8km 288 höjdmeter.

Jag fick även till ett kortare backintervallpass här också. Denna gången med lite teknikinslag i form av att cykla mycket brant stenbacke samt över en fåra i marken.

När Jonas sen tränade och tävlade blev det lite promenader för mig. En en och en halvt timmes promenad en bit upp för berget med Alva i selen på magen kändes bra i benen!

Foto: Daniel Breece